Podem educar les emocions?
Sense cap dubte, sí. Les emocions són
definides com un estat mental que sorgeix de manera espontània; són el que
sentim positivament o negativa en un
moment determinat de la nostra existència i controlen els nostres pensaments
influint de manera directa en les nostres relacions personals. No podem
reprimir-les, però sí controlar-les i educar-les forma part de la tasca de pares i professors.
Quan sentim parlar d’emocions,
ens ve al cap el concepte d’intel·ligència emocional; però què és la
intel·ligència emocional? És l’ús intel·ligent de les emocions: fer que, de
forma intencionada, les nostres emocions
treballin per a nosaltres, utilitzant-les amb la finalitat que ens ajudin a guiar el nostre
comportament, i a pensar de manera que millorem els nostres resultats.
El terme intel·ligència emocional
es refereix a la capacitat humana de sentir, entendre, controlar i modificar
els estats anímics en un mateix i en els altres. Intel·ligència emocional no és
ofegar les emocions, sinó saber dirigir-les i equilibrar-les.
La intel·ligència emocional
proporciona a les persones capacitat i habilitat per a regular les seves forces
i impulsos emocionals contraproduents, molts d’ells inconscients, els quals
boicotegen les relacions (personals, familiars, socials) i la qualitat de vida.
Quan usam les emocions en favor
nostre, la vitalitat flueix, la concentració s’incrementa, la calidesa floreix,
la percepció desperta, l’alegria i el positivisme contagien, les relacions es
desenvolupen i els resultats milloren.
Aquestes determinen la forma en què responem, ens comunicam, ens
comportam i funcionam a la feina o a l’escola.
Aquestes determinen la forma en què responem, ens comunicam, ens
comportam i funcionam a la feina o a l’escola.
El model d’intel·ligència emocional afirma que tenim per un costat una
ment racional, que és la capacitat conscient de pensar, deliberar i
reflexionar; i, per altra banda, una ment emocional que és més impulsiva i
influent que la ment racional.
El model d’intel·ligència emocional sosté que els tests de coeficient
intel·lectual no ofereixen la garantia suficient per poder predir l’èxit a la
vida. De manera que una persona pot tenir un coeficient intel·lectual molt
alt, però això no vol dir que tengui èxit en tots els àmbits de la seva vida,
sobretot en les relacions socials.
Així i tot, és molt important tenir en compte que la intel·ligència
emocional és una habilitat que es pot desenvolupar en qualsevol moment de la
nostra vida, sense importar l’edat.
En aquest sentit, anotam alguns consells que ens poden servir per
fomentar i treballar la nostra intel·ligència emocional:
-Motivar-nos a nosaltres mateixos
-Tenir voluntat per a seguir,
malgrat els fracassos
-Controlar els impulsos
-Regular els estats d’ànim
-Tenir capacitat d’empatitzar amb els altres
-Mostrar confiança amb els col·laboradors
-Crear un bon ambient al nostre entorn
-Saber ser agradable i atent
-Fomentar al màxim la intel·ligència intrapersonal en la nostra vida
quotidiana.
|
Antònia M. Fiol M. Mar Montilla
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada